De stroom en de koeling van de OK's werden in het weekend van 4 en 5 november afgesloten, waardoor er in het weekend zestien OK’s op de eerste en derde verdieping dicht gingen. Ook op de hartkatheterisatiekamer (HCK) kon er één kamer niet worden gebruikt.
Goede voorbereiding is het halve werk
De managers en hoofden van de OK’s, de HCK en UB35 hebben samen gekeken hoe de werkzaamheden zo min mogelijk impact zouden hebben op de zorg. Om de impact te beperken is ervoor gekozen om de werkzaamheden te bundelen en deze in één weekend uit te voeren. Vijf weken lang zijn er voorbereidingen getroffen om de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk uit te kunnen voeren. Er is een draaiboek opgesteld en een crisisteam samengesteld. Deze voorbereidingen zorgden ervoor dat alle rand voorwaardelijke afspraken vooraf duidelijk waren, zodat we de reguliere spoedzorg konden blijven faciliteren. De rolverdeling was helder en de lijntjes waren kort en duidelijk.
Spoedzorg
Alle spoedoperaties zijn gedurende dit weekend verplaatst naar de zes OK’s die wel gebruikt konden worden in een ander bouwdeel in het UMCG. Voor sectio’s was er een OK ingericht op het operatief dagbehandelingscentrum (ODBC). De behandelkamer op het ODBC is in overleg met de afdeling Neonatologie ingericht als opvangkamer voor de baby. Ook is er nauw contact geweest met omliggende ziekenhuizen om eventuele spoedopnames over te nemen. Mede dankzij deze (streek)ziekenhuizen hebben we deze activiteiten kunnen uitvoeren.
Mooie samenwerking
Door de flexibiliteit van alle zorgmedewerkers die dienst hadden tijdens dit weekend is alles soepel verlopen. Ook de collega’s van IM-MIT hebben meegeholpen, zodat er in het andere bouwdeel genoeg stroom was om veilig te kunnen opereren. Daarnaast hebben tien collega’s van de facilitaire dienst op zondagmiddag extra gewerkt om alle OK’s weer schoon te maken. Hierdoor kon op maandagochtend het geplande OK programma probleemloos starten.
Kortom, vanuit alle partijen is er ontzettend fijn meegedacht en meebewogen. Er werd gedacht in mogelijkheden en in oplossingen. Dit allemaal met één gezamenlijk belang: het nieuwe operatiecentrum dat in 2030 gereed zal zijn. Een mooi voorbeeld van een effectieve en succesvolle samenwerking tussen de zorg en de bouw.